Většina lidí v poslední době úplně vynechává pravidelný pohyb. Zapomínají přitom na jednu zásadní věc, a to že pohyb je důležitý pro naše zdraví. Nedostatek pohybu může vést ke spoustě zdravotních komplikací. Lidé jsou zvyklí už z dávných dob na dostatek pohybu. V posledních letech se mu spousta lidí vyhýbá nebo na něj prostě zapomíná. Přibývá sedavých zaměstnání u počítače, což pohyb omezuje i v práci. Víte, jak pomáhá pravidelné cvičení našemu zdraví?

Pravidelný pohyb pro naše zdraví

Je všeobecně známo že nedostatek pohybu má vliv na náš kardiovaskulární systém, krevní tlak či na naše kosti. Ovšem je toho mnohem víc. Málo pohybu v našem životě může způsobovat chronická onemocnění pohybového aparátu, obezitu nebo také diabetes.

Nedostatečný pohyb tedy může zapříčinit vyšší riziko ucpávání cév a následně infarktu myokardu. Málo fyzické aktivity hraje důležitou roli při předčasném stárnutí a tkáňové degeneraci, to vede k nemocem pohybového aparátu. Může to být například osteoporóza nebo pouhé oslabení organismu, které se projevuje nízkou výkonností.

Pokud nemáte pravidelný pohyb, zpomalují se vám metabolické pochody v těle. To má za následek zvýšené ukládání tuků. Zvýšené ukládání tuků pak způsobuje například obezitu, diabetes mellitus nebo vysokou hladinu cholesterolu v krvi.

Pravidelné cvičení

Jaké jsou pozitivní vlivy pravidelného pohybu?

Základním pozitivem pravidelné pohybové aktivity je omezení vzniku nemocí, o kterých jsme psali v předešlých odstavcích. Pohyb zrychluje metabolismus, snižuje krevní tlak, cholesterol a hladinu cukru v krvi. Díky dostatečnému pohybu snižujeme riziko vzniku osteoporózy nebo onemocnění srdce a cév. Nesmíme zapomenout, že pravidelné cvičení zlepšuje náš psychický stav a schopnost vyrovnat se se stresem. Dále zvyšuje fyzickou zdatnost, což zpomaluje stárnutí našeho organismu a zvyšuje imunitu organismu.

Jak začít cvičit doma?

Pokud si nevíte rady jak začít cvičit doma, dáme vám pár tipů. Ze všeho nejdříve si vymezte prostor pro cvičení. Pokud máte malý byt a vetší prostor je těžké najít, zkuste odsunout například stůl. Sežeňte si nějakou podložku a oblečení na cvičení. Stanovte si přesný den a hodinu, kdy budete cvičit. Předem si připravte pomůcky ke cvičení a vhodnou hudbu (často se používá motivační hudba). Vyrobte si cvičební plán nebo si najděte videa, podle kterých budete cvičit.

Důležité je začít pozvolna. Nemůžete začít ihned na vysoké zátěži. Zkuste zátěž pomalu zvyšovat. Pokud nemáte rádi klasické cvičení, můžete do své pohybové aktivity zařadit například procházky alespoň 30 minut denně. Dále pak plavání nebo cyklistiku. Je důležité svou pohybovou aktivitu provádět pravidelně a dlouhodobě. Zásadní je aby vám pravidelný pohyb přinášel radost a psychickou pohodu. Můžete také zkusit turistiku či jiné vycházky do přírody.