Jste zvyklí jist celý život stejně? Pak je důležité, abyste věděli, jaké je správné stravování. Nemáte přehled o tom, jak jíte a celý váš jídelníček je chaotický? Měli byste to rozhodně změnit. Naučte se jíst pravidelně a zdravě. Jedině tak bude váš zažívací trakt v pořádku. Dokonce se jedná i o jistou prevenci mnoha onemocnění, které vás mohou trápit, ať už teď či v budoucnu.

Snídaně je základ celého dne

Ne nadarmo se říká, že snídaně je nejdůležitější jídlo celého dne. Pokud byste nesnídali, zadělávali byste si na velké problémy. Víte, co je vhodné jíst hned ráno? Dějte si něco, v čem budou všechny základní živiny, které organismus potřebuje.

Příklady:

·        chléb s máslem a vejcem, paprika

·        ovesné vločky s mlékem a ovocem

·        tvaroh s ovocem

·        chléb s pomazánkou z tvarohu, rajče

·        chléb se sýrem (30 %), okurek

Snídaně je základ celého dne
Snídaně je základ celého dne

Dopolední svačinka

Na dopolední svačinku je vhodné něco, co vám dodá potřebnou energii. Pokud však pracujete fyzicky v těžkém průmyslu, pak byste měli volit větší svačiny.

Příklady:

·        ovocný salát s ořechy

·        čerstvé ovoce

·        zeleninový salát s balkánským sýrem

·        chléb se šunkou, ředkvičky (při fyzicky náročné práci)

Oběd

Chodíte do práce a často oběd ani nestíháte? Pak děláte velkou chybu. Oběd je důležité mít každý den. Nejlepší volbou je teplé jídlo. Pokud přes den vynaložíte spoustu energie, můžete si k obědu dopřát i polévku.

Příklady:

·        pečené rybí filé, bramborová kaše, kompot (zeleninový vývar)

·        pečené kuře s rýží a zeleninou (brokolicová polévka)

·        vepřová čína s bramborovými placičkami (kuřecí vývar s játrovými knedlíčky)

·        Zeleninové rizoto s tofu (dýňová polévka)

Odpolední svačina

Odpoledne si dopřejte svačinu, která vám dodá potřebné množství bílkovin. Podívejte se, jaké jsou potraviny s vysokým obsahem bílkovin. Důležitý v tuto denní dobu je také vápník. Ten se v odpoledních a večerních hodinách mnohem lépe vstřebává.

Příklady:

·        tvarohový koktejl s banánem

·        sklenice mléka s pečivem

·        zeleninový salát se sýrem (30 %)

Večeře

Večere se velmi podobá snídani nebo obědu. Můžete si totiž vybrat, jestli chcete večeřet studené či teplé jídlo. Pokud byste si vybrali studené, využijte tipy ze snídaní. U teplého jídla se zase inspirujte obědem. Máte-li večer ještě hlad, doporučujeme dát si druhou večeři, a to například kus zeleniny či ovoce.